Fysio- en Manuele therapie Tongelre

met professioneel personeel
Afbeelding
Directe toegankelijkheid
U hoeft geen verwijzing te hebben
Leven is bewegen

“Leven is bewegen”. Dit motto van de fysiotherapeut geeft het al aan: beweeg!

2400 jaar geleden stelde “de vader van de geneeskunde” Hippocrates al dat een goede gezondheid niet alleen voortkwam uit goede voeding, maar dat lichaamsbeweging en kennis over de effecten daarvan noodzakelijk was. Bij gebrek aan beweging zou het lichaam ziek worden.

“Leven is bewegen”. Dit motto van de fysiotherapeut geeft het al aan: beweeg!

De groeiende trend is tegenwoordig echter dat we allemaal te veel zitten. Een inactieve levensstijl verhoogt het risico op veel ziektes. Voldoende inspanning levert de gezondheid dan ook veel voordelen op.

Zo bestaat er een verband tussen afname van hart- en vaatziekten (zoals een hartaandoening of een beroerte) en een actieve levensstijl.

Voldoende beweging voorkomt of verlaagt een hoge bloeddruk (hypertensie).Weinig activiteit vergroot het risico op een hoge bloeddruk, wat op termijn de kans op hartfalen verdubbelt tot verdrievoudigt en kan leiden tot andere hart- en vaatziekten.

Hartproblemen leiden vaak tot verlies van kwaliteit van leven. Vermoeidheid en moeite met ademen zorgt  er vaak voor dat mensen huisgebonden worden. Hierdoor wordt uitgaan lastig en verminderen sociale contacten. Training onder begeleiding helpt om dit effect van kwaliteitsverlies tegen te gaan.

Beweging bestrijdt arteriosclerose (slagaderverharding). Het gezonde cholesterol HDL neemt door bewegen toe en daarnaast wordt klontvorming voorkomen doordat bloedplaatjes minder plakkerig worden. Door beweging wordt de uitscheiding van enzymen bevorderd die de klonten oplossen.

Slagaderwanden bestaan uit endotheel. Bewezen is dat training de functie van dit endotheel verbetert. Endotheel scheidt in gezonde vaten chemicaliën uit die de slagader smeren, laten ontspannen en samentrekken om de bloedtoevoer op gang te houden. Beschadigd endotheel, veroorzaakt door hoge bloeddruk, roken, diabetes en veroudering, is vaak het begin van plaquegroei. Deze vetachtige afzetting vernauwt en verhardt op den duur de bloedvaten.

Eén op de 19 Nederlanders lijdt momenteel al aan diabetes mellitus (letterlijk:zoete doorstroming, vandaar de naam suikerziekte), meestal type 2. Diabetes type 2 wordt verergerd door overgewicht, leeftijd en een inactieve levensstijl. Door voldoende te bewegen blijf je op gewicht en de bloedsuikerspiegel daalt. Diabetes kan tot veel klachten leiden, onder andere tot beperking van gewrichtsbewegingen door bindweefselproblemen, neuropathie (zenuwpijn), of doorbloedingsproblemen in de voet (de zgn. diabetische voet). Bij bestaande diabetes helpt inspanning  om de gevoeligheid voor insuline te prikkelen, wat kan helpen bij het onder controle houden van de diabetes.

Een duidelijk effect van bewegen op jonge leeftijd is de verhoogde botdichtheid op latere leeftijd. De maximale botsterkte neemt sterk toe. Als je ouder bent kan bewegen helpen bij het vertragen van botverlies. Daarnaast stimuleert inspanning, door druk op de gewrichten, de aanmaak van nieuw botweefsel.

Worden gewrichten niet gebruikt, dan wordt het kraakbeen dunner en zachter. Daardoor ontstaan sneller gewrichtsontstekingen (artritis). Middelmatige inspanning verlicht pijn, beperkt vermoeidheid en helpt om gewrichtszwellingen te laten afnemen.

Voldoende lichaamsbeweging lijkt uit divers onderzoek bij te kunnen dragen aan verlaging van het risico op borstkanker. Mogelijk geldt dit ook voor verlaging van het risico op darmkanker en baarmoederhalskanker. Ex-kankerpatiënten geven aan door training hun conditie en daarmee hun leven kwalitatief te verbeteren.

Sinds 2009 bestaat de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (30-60 minuten 5x per week matig intensief bewegen) en de Fitnorm (3x per week minimaal 20 minuten intensief bewegen). Deze normen vormen de kern van een overheidscampagne ter bevordering van een gezonde levensstijl.

Bij Fitther begeleiden wij u bij uw training en gezondheid.